نرزایی در کلنی زنبور عسل و مقابله با آن

چگونگی پيدايش کارگران تخم گذار و معرفی ملکه به اين نوع کندوها :
چنانچه کندويی يتيم شود و برای مدت حدود يک هفته تخم يا لارو کمتر از دو روز وجود نداشته باشد تا زنبوران اقدام به پرورش ملکه کنند. تخمدان تعدادی از زنبوران کارگر رشد کرده و در عرض يک هفته تا پانزده روز شروع به تخم گذاری می کنند.
تخم گذاری به طور نامنظم و در داخل هر حجره گاهی چند تخم مشاهده می شود منتهی کليه تخم ها به زنبور نر تبديل می شوند. اگر تخم ها در حجره نر پرورش يابند، از لحاظ اندازه مانند زنبور نر معمولی است، چنان چه در حجره کارگر پرورش يابند، از لحاظ اندازه کوچک تر از زنبور نر معمولی خواهند بود. فعاليت های کندو خصوصاً موم سازی کاهش می يابد.

روش های از بين بردن کارگران تخم گذار و معرفی ملکه به اين کندوها :
به محض اين که کارگران تخم گذار، ملکه باروری را قبول کردند، تخم گذاری آن ها يا متوقف شده و يا اين که توسط کارگران از تخم گذاری آن ها جلوگيری می شود.
برای
معرفی ملکه به چنين کندوهايی بايد ٢٤ ساعت قبل آن کندو را خوب تغذيه کرد و معمولاً به خاطر اين که در دادن ملکه با شکست مواجه نشويم، بهتر است ابتدا يک شان حاوی نوزاد جوان ) لارو کم تر از دو روز ( به اين کندو داده و بعد از ساختن سلول ملکه آن ها را خراب و بعد يک ملکه بارور يا باکره به وسيله قفس معرفی کرد.
البته
چوب پنبه طرف خمير شکر قفس پس از ٢٤ ساعت ماندن در کندو برداشته می شود)  اين عمليات زمانی صورت می گيرد که کلنی ارزش اقتصادی داشته باشد )
چنان
چه کلنی دارای کارگران تخم گذار شان حاوی تخم و لارو را قبول نکنند و از آن سلول ملکه نسازد، چنين کندويی بدون اين که در کندوهای ديگر ادغام شود، بايد حذف شود.

اگر کندو خيلی از بين رفته و از زنبورهايی تشکيل شده که در سن پرواز هستند، اول کندو را خوب تغذيه کرده و سپس در وسط روز زنبورهايش را تکانده و کندو از محل خود برداشته می شود و زنبورها به کندوهای ديگر خواهند رفت و چون قبلاً خوب تغذيه شده اند و حامل عسل هستند ورود آن ها به کندوی غريبه با اشکال مواجه نخواهد شد.
بايد توجه کرد در مواقع ادغام کردن يا تکاندن زنبور ( مانند کليه موارد ديگر ) از سالم بودن کندوها مطمئن شد که باعث انتقال بيماری از کندوی حذفی به کندوی ديگر نشود.

* لازم به تذکر است که زنبوردار بايد با برنامه صحيح و منظم سعی کند که از پيدا شدن کارگران تخم گذار در زنبورستان جلوگيری کند .